Facebook icon Instagram icon LinkedIn icon
baner informacyjny

Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich w Leszczyńskim Centrum Biznesu Sp. z o.o.  – podstawowe procedury postępowania

 

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Prezes Leszczyńskiego Centrum Biznesu Sp. z o.o. (zwaną dalej „Spółka”) z dniem 29 lipca 2024 r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

1.   Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:

a)      zwrócenie uwagi personelu Spółki, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

b)      określenie zakresu obowiązków przedstawicieli Spółki w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

c)      wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;

d)      wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony małoletnich  przed przemocą.

2.   Personel Spółki w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone w Standardach.

3.   Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel Spółki wobec małoletnich jakiejkolwiek formy przemocy.

4.   Ze Standardami zapoznawany jest cały personel Spółki, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.

5.   Prezes firmy wyznacza specjalistę ds. marketingu i sprzedaży jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.

6.   Odpowiedzialnym za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu jest specjalista ds. marketingu i sprzedaży.

 

Rozdział 2

Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolone.

 

1.   Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem Spółki jest działanie dla dobra małoletnich, z poszanowaniem ich godności, z uwzględnieniem ich emocji i potrzeb oraz w ich najlepszym interesie.

2.   Personel Spółki działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych firmy oraz swoich uprawnień i kompetencji.

3.   Zasady bezpiecznych relacji personelu Spółki z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, a także wszelkie podmioty współpracujące, bez względu na rodzaj umowy, stażystów, praktykantów i wolontariuszy.

4.   Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:

1)    Utrzymywanie profesjonalnej relacji z małoletnimi i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych.

2)    Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z małoletnimi, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.

3)    Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych małoletnich, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do małoletniego ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.

4)    Równe traktowanie małoletnich bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

5)    Fizyczny kontakt z małoletnim możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) małoletni zawsze musi wyrazić zgodę.

6)    Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.

7)    Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.

8)    Kontakt z małoletnimi odbywa się wyłącznie w godzinach pracy Spółki i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania poza godzinami pracy, należy poinformować o tym prezesa firmy i uzyskać zgodę rodziców małoletniego.

5.       W relacji personelu Spółki z małoletnimi niedopuszczalne jest w szczególności:

1)    stosowanie wobec małoletniego przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);

2)    zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie;

3)    podnoszenie głosu, krzyczenie na małoletnich, wywoływanie u nich lęku;

4)    ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych;

5)    zachowywanie się w obecności małoletnich w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;

6)    nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;

7)    faworyzowanie;

8)    utrwalanie wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;

9)    proponowanie alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z małoletnimi lub w ich obecności;

10) zapraszanie małoletnich do swojego miejsca zamieszkania.

 

Rozdział 3

Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu

 

1.   W Spółce powołana jest funkcja administratora sieci (zgodnie z rozdziałem 1 ust. 6), który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie przynamniej raz w miesiącu programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach, które udostępniane są małoletnim, materiałów niedostosowanych do wieku.

2.   W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem personelu Spółki, ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć.

3.   Na terenie firmy dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.

4.   W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje Prezesowi, który podejmuje działania opisane w procedurze ochrony (rozdział 4).

 

Rozdział 4

Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie

 

      I.         Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)

1.   Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony.

2.   W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.

3.   Powiadomieni zostają rodzice małoletnich, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach.

4.   Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego).

 

   II.         Ochrona wizerunku

1.   Przed zajęciami organizowanymi przez Spółkę pozyskiwane są pisemne zgody rodziców na publikację wizerunku małoletnich na potrzeby działań promocyjnych podejmowanych przez Spółki. W miarę możliwości fotografowane są grupy małoletnich, a nie pojedyncze osoby.

2.   Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi  małoletniego z imienia i nazwiska.

3.   Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania małoletnich są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez firmę u administratora sieci, przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.

4.   Nie dopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem małoletnich na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych i pendrive).

 

 III.         Naruszenie prywatności

1.    Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w Spółce powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i Prezesowi Spółki, którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.

2.    Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji.

3.    W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza Spółki, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.

4.    Osoba wskazana w Rozdziale 1 ust. 6 powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.

 

 IV.         Cyberprzemoc

1.   Małoletni, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników zajęć przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację osobie do tego wyznaczonej przez Prezesa Spółki. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.

2.   Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.

3.   O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci  oceniający sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania.

 

Rozdział 5

Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów

 

1.   Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej szkoły pod adresem www.lcb.leszno.pl.

2.   Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń oraz w wersji papierowej w biurze nr A101.

3.   Małoletni zapoznawani są ze Standardami pierwszego dnia zajęć. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach, podczas których te procedury były omawiane.

4.   Osoba  odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów  przeprowadza wśród małoletnich minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest prezesowi firmy.

5.   Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom i małoletnim, prezes firmy.

 

Rozdział 6

Przepisy końcowe

 

1.   Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.

2.   Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej firmy, udostępnienie w wersji papierowej w biurze nr A101, wywieszenie na tablicy ogłoszeń, również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną rodzicom małoletnich, którzy biorą udział w zajęciach organizowanych przez firmę.